Mer Naomi Klein... No Logo kom ut 2002 men är lika aktuell idag.
No Logo är det senaste decenniets i särklass mest omtalade samhällsbok över hela världen. Naomi Klein tar oss med på en häpnadsväckande och skrämmande resa i varumärkenas och de moderna storföretagens värld. Från styrelserummen och reklambyråerna där besluten fattas och konsumtionsdrömmarna skapas till de koncentrationslägerlika fabriksstäder i tredje världen där Nike, Tommy Hilfiger och Diesel bedriver sin tillverkning till närmast obefintliga kostnader.
Dagens globaliserade storkoncerner säljer inte varor utan varumärken.
Reklamen invaderar varje ledigt utrymme i samhället, ockuperar
människors tankar och drömmar. Vi lever i en värld där allt är till
salu och där medborgaren förvandlats till konsument. Skolor, sjukhus,
ja hela städer bjuder ut sig till privatföretag och låter dem bestämma
vilka budskap som ska få förekomma på allmänna platser.
Människorna ska tro på varumärkena men inte hoppas på företagen.
Anställningsförhållandena görs idag kortvariga och osäkra, fler och
fler människor är anställda av olika bemanningsföretag, allt för att
storkoncernerna ska slippa ansvar för sin personal.
Naomi Klein berättar också om motståndet, om Adbusters som angriper
reklamen med humorn som vapen, om Reclaim the streets och den nya
politiska anti-globaliseringsrörelsen. I No Logo möter vår tids
märkesmedvetna och coola attityd det klassiska samhällsengagemanget.
Detta är boken som gör det möjligt att förstå Seattle, Göteborg och
Genua.
Boken kostar 39:- på Adlibris, läs mer här >>